Критерії оцінювання діалогу
Рівень |
Бали |
Характеристика складених учнями діалогів |
||
Початковий (Бали цього рівня одержують учні, успіхи яких у самостійному
складанні діалогу поки що незначні) |
1 |
В учня виникають значні труднощі у підтриманні діалогу. Здебільшого він
відповідає на запитання лише “так” чи “ні” або аналогічними уривчастими
реченнями ствердного чи заперечного характеру. |
||
2 |
Учень відповідає на елементарні запитання
короткими репліками, що містять недоліки різного характеру, але сам досягти
комунікативної мети не може. |
|||
3 |
Учень бере участь у діалозі за найпростішою за
змістом мовленнєвою ситуацією, може не лише відповідати на запитання
співрозмовника, а й формулювати деякі запитання, припускаючись помилок
різного характеру. Проте комунікативна мета досягається ним лише
частково. |
|||
Середній (Балів цього рівня заслуго-вують учні, які
досягли певних результатів у складанні діалогу за двома-чотирма показниками з
нескладної теми, але за іншими критеріями результати поки що незначні) |
4 |
Учень бере участь у діалозі з нескладної за
змістом теми, в основному досягає мети спілкування, проте репліки його
недостатньо вдалі, оскільки не враховують належним чином ситуацію
спілкування, не відзначаються послідовністю, доказовістю; трапляється чимало
помилок у доборі слів, побудові речень, їх інтонуванні тощо. |
||
5 |
Учень бере участь у діалозі за нескладною за
змістом мовленнєвою ситуацією, додержує елементарних правил
поведінки в розмові, загалом досягає комунікативної мети, проте допускає
відхилення від теми, мовлення його характеризується стереотипністю, недостатньою
різноманітністю і потребує істотної корекції тощо. |
|||
6 |
Учень успішно досягає комунікативної мети в
діалозі з нескладної теми, його репліки загалом є
змістовними, відповідають основним правилам поведінки у розмові,
нормам етикету, проте їм не вистачає самостійності суджень, їх аргументації,
новизни, лаконізму в досягненні комунікативної мети, наявна певна кількість
помилок у мовному оформленні реплік тощо. |
|||
Достатній (Балів цього рівня заслуговують учні, які
са-мостійно, у цілому вправно за більшістю кри-теріїв склали діалог з теми,
що містить певну проблему, продемонстру-вали належну культуру спіл-кування,
проте за деякими з критеріїв(від 2-х до 4-х) їх мовлення ще містить
певні недоліки ) |
7 |
Діалогічне мовлення учня за своїм змістом
спрямовується на розв’язання певної проблеми, загалом є змістовним, набирає
деяких рис невимушеності; з’являються елементи особистісної позиції щодо
предмета обговорення, правила спілкування в цілому додержуються, але ще є
істотні недоліки(за 4-ма критеріями): невисокий рівень самостійності й
аргументованості суджень, можуть траплятися відхилення від
теми, помилки в мовному оформленні реплік тощо. |
||
8 |
Учень загалом вправно бере участь у
діалозі за ситуацією, що містить певну проблему, досягаючи
комунікативної мети, висловлює судження і певною мірою аргументує їх з
допомогою загальновідомих фактів, у діалозі з’являються елементи оцінних
характеристик, узагальнень, що базуються на використанні прислі’їв і
приказок, проте допускаються певні недоліки за кількома критеріями(3-ма). |
|||
9 |
Учні самостійно складають
діалог з проблемної теми, демонструючи загалом достатній рівень вправності і
культури мовлення (чітко висловлюють думки, виявляють вміння
сформулювати цікаве запитання, дати влучну, дотепну відповідь, здебільшого
виявляють толерантність, стриманість, коректність у разі незгоди з думкою
співрозмовника), але в діалозі є певні недоліки за 2-ма критеріями,
наприклад: нечітко виражається особиста позиція
співбесідників, аргументація не відзначається оригінальністю тощо. |
|||
Високий (Балів цього рів-ня заслуговують учні, які
проде-монстрували високу культуру спілкування, переконливо аргументуючи свої
думки з приводу проблемної теми, даючи можливість висловитися партнеру по
діалогу; змогли зіставити різні погляди на той самий предмет, навести
аргументи “за“ і “проти“ в їх обговоренні тощо) |
10 |
Учні складають діалог за проблемною ситуацією,
демонструючи належний рівень мовленнєвої культури,
вміння формулювати думки,
обгрунтовуючи власну позицію, виявляють готовність уважно і доброзичливо
вислухати співрозмовника, даючи можливість висловитися партнеру по діалогу;
додержуються правил мовленнєвого етикету; структура діалогу, мовне оформлення
реплік діалогу звичайно відповідає нормам, проте за одним з критеріїв можливі
певні недоліки. |
||
11 |
Учні складають діалог,
самостійно обравши аспект запропонованої теми(або ж самі
визначають проблему для обговорення), переконливо й оригінально
аргументують свою позицію, зіставляють різні погляди на той самий предмет,
розуміючи при цьому можливість інших підходів до обговорюваної
проблеми, виявляють повагу до думки іншого; структура діалогу,
мовне оформлення реплік діалогу відповідає нормам. |
|||
12 |
Учні складають глибокий за змістом і досконалий
за формою діалог, самостійно обравши аспект запропонованої теми(або ж самі
визначають проблему для обговорення), демонструючи вміння уважно і
доброзичливо вислухати співрозмовника, коротко, виразно, оригінально
сформулювати свою думку, дібрати цікаві, влучні, дотепні, переконливі
аргументи на захист своєї позиції, у тому числі й з власного
життєвого досвіду, зіставити різні погляди на той самий
предмет; здатні змінити свою думку в разі незаперечних аргументів
іншого; додержуються правил поведінки і мовленнєвого етикету в
розмові. |
|||
Рівень |
Бали |
Характеристика змісту виконаної роботи |
Грамотність |
|
орфографічних і пунктуаційних |
лексичних, грама- тичних і стилістичних |
|||
Початковий (Бали цього рівня одержу-ють учні, які
не досягають значного успіху за жодним із визначених критеріїв) |
1 |
Учень будує лише окремі, не пов'язані між собою
речення; лексика висловлювання дуже бідна*. |
15-16 і більше |
9-10 |
2 |
Учень будує лише окремі фрагменти висловлювання;
лексика і граматична будова мовлення бідна й одноманітна. |
13-14 |
||
3 |
За обсягом робота складає менше половини від
норми; висловлювання не є завершеним текстом, хибує на непослідовність
викладу, пропуск фрагментів, важливих для розуміння думки; лексика і
граматична будова збіднені. |
11-12 |
||
Середній (Балів цього рівня заслуго-вують учні, які будують текст, що за критерієм
обсягу, повноти відтворення інформації і зв’язності значною мірою задовольняє
норму, але за іншими критеріями результати істотно нижчі)
|
4 |
Усне чи письмове висловлювання за обсягом складає
дещо більше половини від норми і характеризується уже певною завершеністю,
зв’язністю; проте є недоліки за рядом показників(до семи), наприклад:
характеризується неповнотою і поверховістю в розкритті теми; порушенням
послідовності викладу; не розрізняється основна та другорядна інформація;
добір слів не завжди вдалий (у разі переказу – не використано авторську
лексику). |
9-10 |
7-8 |
5 |
За обсягом робота наближається до норми, у цілому
є завершеною, тема значною мірою розкрита, але трапляються недоліки за низкою
показників( до шести): роботі властива поверховість висвітлення
теми, основна думка не проглядається, бракує єдності стилю та ін. |
7-8 |
||
6 |
За обсягом висловлювання сягає норми, його тема розкривається,
виклад загалом зв’язний, але робота характеризується недоліками за кількома
показниками (до п’яти): помітний її репродуктивний характер, відсутня
самостійність суджень, їх аргументованість, добір слів не завжди вдалий тощо. |
5-6 |
||
Достатній (Балів цього рівня заслуго-вують учні, які досить вправно будують текст за більшістю критеріїв, але за деякими з них
ще припускаються недоліків)
|
7 |
Учень самостійно створює достатньо повний, зв’язний, з елементами
самостійних суджень текст (у разі переказу – з урахуванням виду
переказу), вдало добираються лексичні засоби (у разі переказу – використовує
авторські засоби виразності, образності мовлення), але в роботі є недоліки
(до чотирьох), наприклад: відхилення від теми, порушення
послі-довності її викладу; основна думка не аргументується тощо. |
4 |
5-6 |
8 |
Учень самостійно будує достатньо повне (у разі
переказу – з урахуванням виду переказу), осмислене, самостійно і в цілому
вдало написане висловлювання, проте трапляються ще недоліки за
певними показниками(до трьох). |
3 |
||
9 |
Учень самостійно будує послідовний, повний,
логічно викладений текст (у разі переказу – з урахуванням виду переказу);
розкриває тему, висловлює основну думку (у разі переказу – авторську
позицію); вдало добирає лексичні засоби (у разі переказу – використовує
авторські засоби виразності, образності мовлення); однак припускається
окремих недоліків (за двома показниками): здебільшого це відсутність виразної
особистісної позиції чи належної її аргументації тощо. |
1+1 (негруба) |
||
Високий (Балів цього рівня заслуго-вують учні, які вправно за змістом і формою будують текст; висловлюють і аргументують
свою думку; вміють зіста-вляти різні погляди на той самий предмет, оцінювати
аргументи на їх доказ, обирати один із них; окрім того,
пристосову-ютьвисловлюван-ня до особли-востей певної мовленнєвої ситуації,
комунікатив-ного завдання)
|
10 |
Учень самостійно будує послідовний, повний (у разі переказу – з
урахуванням виду переказу) текст, ураховує комунікативне завдання, висловлює
власну думку, певним чином аргументує різні погляди на проблему; (у разі
переказу – зіставляє свою позицію з авторською), робота відзначається
багатством словника, граматичною правильністю, додержанням стильової єдності
і виразності тексту; але за одним з критеріїв допущено недолік. |
1 |
3 |
11 |
Учень самостійно будує
послідовний, повний (у разі переказу – з урахуванням виду переказу) текст,
ураховує комунікативне завдання; висловлює власну думку, зіставляє її з
думками своїх однокласників (у разі переказу – враховує авторську позицію),
вміє пов’язати обговорюваний предмет із власним життєвим досвідом, добирає
переконливі докази для обґрунтування тієї чи іншої позиції з огляду на
необхідність розв’язувати певні життєві проблеми; робота в цілому
відзначається багатством словника, точністю слововживання, стилістичною
єдністю, граматичною різноманітністю. |
1 (негруба) |
2 |
|
12 |
Учень самостійно створює яскраве, оригінальне за
думкою висловлювання відповідно до мовленнєвої ситуації; аналізує різні
погляди на той самий предмет, добирає переконливі аргументи на користь тієї
чи іншої позиції, усвідомлює можливості використання тієї чи іншої інформації
для розв’язання певних життєвих проблем; робота відзначається багатством
слововживання, граматичною правильністю. |
– |
1 |
Оцінювання читання мовчки здійснюється за двома
параметрами: розуміння прочитаного та швидкість читання. Розуміння прочитаного
виявляється за допомогою тестової перевірки: правильна відповідь на кожне із 6
запитань оцінюється двома балами, а кожне із 12 запитань оцінюється одним балом
(наприклад, вибір правильних відповідей на 12 запитань дає 12 балів).
Швидкість читання мовчки по класах оцінюється із
урахуванням таких норм:
Клас |
Швидкість читання мовчки (слів
за хвилину) |
5-й |
100 – 150 |
6-й |
110 – 180 |
7-й |
120 – 210 |
8-й |
130 – 240 |
9-й |
140 – 270 |
10-й |
150 – 300 |
11-й |
160 – 330 |
12-й |
170 – 360 |
Швидкість читання при виведенні бала за цей вид
мовленнєвої діяльності враховується таким чином: бали 7-12 може одержати лише
той учень, швидкість читання у якого не нижча, ніж мінімальний показник у
нормативах для відповідного класу. Той, хто не виконує зазначених норм,
одержує на два бали менше. Наприклад: за вибір 10 правильних
відповідей учень 7 класу повинен одержати 10 балів; але якщо він читає зі
швидкістю, меншою 120 слів за хвилину, то йому виставляється не 10, а 8 балів.
У цілому оцінювання здійснюється з огляду на те, що за
цей вид мовленнєвої діяльності учень може одержати від 1 балу (за сумлінну
роботу, яка ще не дала задовільного результату) до 12 балів (за правильні
відповіді на запитання тестового характеру та належну швидкість читання). У тому
разі, коли учень з певних причин не виконав роботу, він має пройти перевірку
додатково з тим, щоб одержати відповідний бал.
Диктант оцінюється однією оцінкою на основі таких
критеріїв:
Основною формою перевірки орфографічної та пунктуаційної грамотності є контрольний текстовий диктант.
1. Перевірці підлягають уміння правильно писати слова на вивчені
орфографічні правила і словникові слова, визначені для запам'ятовування;
ставити розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації; належним
чином оформляти роботу.
Перевірка здійснюється фронтально за традиційною методикою.
Нормативи оцінювання по класах:
Бали |
Кількість помилок |
1 |
15-16 і більше |
2 |
13-14 |
3 |
11-12 |
4 |
9-10 |
5 |
7-8 |
6 |
5-6 |
7 |
4 |
8 |
3 |
9 |
1+1 (негруба) |
10 |
1 |
11 |
1 (негруба) |
12 |
– |
Виведення підсумкового (семестрового) балу
Підсумковий бал ставиться в кінці кожного семестру. Він узагальнено відображає підготовку учня з мови.
Підсумковий бал є результатом оцінювання досягнень учня у таких аспектах:
- говоріння (діалогічне
мовлення; монологічне мовлення: усний переказ, усний твір);
- письмо (диктант, письмовий переказ, письмовий твір);
- читання (вголос та мовчки);
- відомості про мову, мовні вміння;
- ведення зошитів.
Немає коментарів:
Дописати коментар